Een arbeidsconflict kan op verschillende niveaus in de organisatie voorkomen:
-
Arbeidsconflict met werkgever
De meeste arbeidsconflicten ontstaan tussen werknemer en werkgever. Vaak is bij zo’n conflict de werknemer helaas degene die het onderspit moet delven en uiteindelijk het bedrijf moet verlaten. In een aantal gevallen willen werknemers die te maken krijgen met zo’n conflict zich nog wel eens ziek melden. Dit is een zinloze missie want er is een arbeidsconflict en je bent niet ziek. De ARBO-arts zal er ook zo naar kijken en over oordelen. Het is veel verstandiger om juist samen om tafel te gaan en het uit te praten, al dan niet onder begeleiding van een mediator. Doelstelling hierbij is om samen weer door een deur kunnen en niet om beste vrienden te worden. Als de wil om eruit te komen en de bereidheid tot onderhandelen er aan beide kanten is, zou dit moet kunnen lukken.
-
Arbeidsconflict met een collega
Arbeidsconflicten met collegae zijn er in vele soorten en ook op verschillende niveau’s. Hierbij kun je denken aan meningsverschil met je chef, directe collega of iemand van een andere afdeling. Ook hiervoor geldt weer dat je een conflict beter in de kiem kunt smoren en zo snel mogelijk met elkaar in gesprek kunt gaan. Een mediator kan hier zorgen voor structuur, veiligheid en geborgenheid tijdens het gesprek. Zeker als het gaat om een situatie waarbij sprake kan zijn van machtsverhoudingen en/of fysieke danwel verbale ongelijkheid.